A a | English

Amphibians

Amphibians (singular: amphibian) are cold-blooded vertebrates (usually tetrapod/four-footed, carnivorous and oviparous) which young are commonly under go metamorphosis from water-breathing larva with gills to an air-breathing adult with lungs.

They use their soft, moist, glandular scale-less skin as an accessory respiratory organ. Usually they living on land or terrestrial plants but breeding in water.

Examples: Frogs, Toads, Ichthyophis, Siren or mud eel etc.

The group (Class) of vertebrates that includes amphibians (singular: amphibian) is called as Amphibia.

The word Amphibia consists of Greek word “amphi” meaning “on both side” and “bios” meaning life.

 

 

 

উভচর প্রাণী:
জীবনচক্র সম্পন্ন করার জন্য যারা লার্ভা দশা জলীয় পরিবেশে এবং পূর্ণাঙ্গ দশা স্থলে কাটায় তাদেরকে উভচর প্রাণী (Amphibians, singular- Amphibian) বলে।

উভচর প্রাণীর অন্যতম বৈশিষ্ট্য হচ্ছে এরা হিমশোণিত অর্থাৎ শীতল রক্ত বিশিষ্ট (cold-blooded or ectothermic) প্রাণী, এদের ত্বক আর্দ্র, পিচ্ছিল এবং নগ্ন অর্থাৎ আঁইশহীন (scale-less), চতুষ্পদী, মাংসাশী, অণ্ডজ, লার্ভা দশায় ফুলকা এবং পূর্ণাঙ্গ দশায় ফুসফুস ও ত্বকের মাধ্যমে পরিবেশ থেকে অক্সিজেন গ্রহণ ও কার্বনডাই-অক্সাইড ত্যাগ করে।

সাধারণত এরা ফুসফুসের পাশাপাশি ত্বকের সাহায্যেও শ্বসনকার্য সম্পন্ন করতে পারে এবং পরিণত প্রাণীরা স্থলচর বা বৃক্ষবাসী হলেও প্রজননের জন্য এদের জলীয় পরিবেশে অবস্থান করতে হয়।

উদাহরণ- বিভিন্ন ধরণের ব্যাঙ, ইকথাওফিস (Ichthyophis), সাইরেন (Siren) বা মাড-ইল (Mud-eel) ইত্যাদি।

এরা যে দলের অন্তর্ভূক্ত সেই দলকে বলে উভচর (Amphibia)। দলটি মেরুদণ্ডীর অন্তর্ভূক্ত।


Are you satisfied to visit this page? If YES, Please SHARE with your friends

Visited 44 times, 1 visits today | Have any fisheries relevant question?

Visitors' Opinions

Leave a Reply