English | W w

Weberian apparatus

Weberian apparatus (Weberian ossicles) is a chain of four small bones that connect the labyrinth of internal ear (auditory system) to the air bladder of fishes belonging to the superorder Ostariophysi (orders Cypriniformes, Gonorynchiformes, and Siluriformes). This chain comprises four small bones such as Claustrum, Scaphium, Intercalarium and Tripus (anterior to posterior) that are connected with each other by ligaments and derived from the first three vertebrae of vertebral column. It provides to enhance hearing by detecting pressure changes produced by external sound waves from the swim bladder to the labyrinth of internal ear.

German anatomist and physiologist Ernst Heinrich Weber (1795 – 1878), who first described the structure named after him.

 

 

বাংলায়: ভেবেরিয়ান এপারেটাস বা যন্ত্রপাতি
ভেবেরিয়ান এপারেটাস বা যন্ত্রপাতি (Weberian apparatus or Weberian ossicles ) হচ্ছে চারটি ক্ষুদ্র অস্থির গঠন যা বায়ুথলী বিশিষ্ট মাছের বায়ুথলীর (air bladder) সাথে অন্তঃকর্ণের ল্যাবিরিন্থকে (labyrinth) সংযুক্ত করেছে। সম্মুখ থেকে পশ্চাতে অবস্থান ক্রমে ক্ষুদ্র অস্থি চারটি হচ্ছে ক্লাসট্রাম (Claustrum), স্ক্যাফিয়াম (Scaphium), ইন্টারক্যালারিয়াম (Intercalarium) এবং ট্রাইপাস (Tripus)। এই অস্থিগুলো মেরুদণ্ডের প্রথম তিনটি অস্থির অংশবিশেষ থেকে উদ্ভূত এবং পরস্পরের সাথে লিগামেন্টের (ligament) সাহায্যে যুক্ত থাকে। বাহিরের পরিবেশে উৎপন্ন শব্দের কম্পনাঙ্ক বায়ুথলী কর্তৃক গৃহীত হয়ে ভেবেরিয়ান ওসিকলস এর মাধ্যমে অন্ত-কর্ণে পৌঁছায়।

  • বায়ুথলী বিশিষ্ট মাছ অধিবর্গ (superorder) অস্টারিওফাইসি (Ostariophysi) এর অন্তর্বর্তী সিপ্রিনিফর্মিস (Cypriniformes), গোনোরিঞ্চিফর্মিস (Gonorynchiformes) এবং সিলুরিফর্মিস (Siluriformes) বর্গের অন্তর্ভুক্ত।
  • জার্মান অঙ্গসংস্থানবিদ ও শরীরতত্ত্ববিদ ই.এইচ. ভেবেরিয়ান (Ernst Heinrich Weber) প্রথম এই অস্থিগুলো আবিষ্কার ও বর্ণনা করেন এবং তার নামানুসারেই অস্থিগুলোর সমষ্টিকে ভেবেরিয়ান ওসিকলস বা ভেবেরিয়ান এপারেটাস (Weberian ossicles or Weberian apparatus) নামে ডাকা হয়ে থাকে।

 

 


Are you satisfied to visit this page? If YES, Please SHARE with your friends

Visited 19 times, 1 visits today | Have any fisheries relevant question?

Visitors' Opinions

Leave a Reply