English | T t

Tongue

The tongue is a muscular and movable organ found in the mouth cavity of most of all vertebrates. Numerous taste buds cover the surfaces of the papillae of tongue. Test buds detect different types of taste such as sweet, salty, bitter, and sour. The tongue is vital for chewing and swallowing food, as well as for Speech.

Fishes have simple, thick, bony (not muscular) and immovable tongues on the floor of their mouth. The fish tongue has no test buds and that is not like a human tongue by structure and function. Actually it is a modification of basihyal in cartilaginous and bony fishes. Jawless fishes (Hagfish, Lamprey) have highly movable tongue with teeth like structure. On the other hand, Sharks and Rays tongues are a little more movable.

In fishes, test buds present on their barbell, lips etc. that help to find foods.

 

জিহ্বা
জিহ্বা হচ্ছে অধিকাংশ মেরুদণ্ডীদের মুখের মেঝেতে অবস্থিত মাংসল ও নড়াচড়ায় সক্ষম একটি অঙ্গ যার উপরিতলে অসংখ্য স্বাদ গ্রন্থি উপস্থিত। এই সব স্বাদ গ্রন্থি স্বাদের (মিষ্ট, নোনতা, টক ও তিতা) জন্য দায়ী বিভিন্ন রাসায়নিক পদার্থ সনাক্ত করতে সক্ষম। এছাড়াও জিহ্বা খাদ্যবস্তু চিবানো ও গেলায় ভূমিকা রাখে এবং কথা বলায় সহায়তা করে।

মাছের মুখ গহ্বরের মেঝেতে সরল, পুরু, অস্থিময় (মাংসল নয়) ও অনড় জিহ্বা দেখতে পাওয়া যায়। এধরণের জিহ্বায় স্বাদ গ্রন্থি অনুপস্থিত এবং গঠন ও কাজের দিক থেকে এটি মানুষের জিহ্বার মত নয়। কোমলাস্থি ও অস্থিময় মাছের ক্ষেত্রে এটি মূলত পরিবর্তিত বেসিহায়াল (basihyal)। চোয়াল-বিহীন মাছের (হ্যাগফিস, ল্যাম্প্রে) জিহ্বা অত্যাধিক নড়াচড়ায় সক্ষম এবং এদের জিহ্বায় দাঁতের মত গঠন দেখতে পাওয়া যায়। অন্যদিকে হাঙ্গর ও রে (Rays) মাছের জিহ্বা খুবই সামান্য নড়াচড়া করতে সক্ষম।

মাছের জিহ্বায় স্বাদ গ্রন্থি অনুপস্থিত তবে এদের কর্ষিকা (barbel), ঠোট (lips) ইত্যাদিতে স্বাদগ্রন্থি উপস্থিত যা তাদের খাদ্য খোঁজায় বিশেষভাবে সহায়তা করে।


Are you satisfied to visit this page? If YES, Please SHARE with your friends

Visited 31 times, 1 visits today | Have any fisheries relevant question?

Visitors' Opinions

Contributor:

বিডিফিশের লেখক এবিএম মহসিন ফিশারিজ বিষয়ে নিয়মিত লিখেন বিডিফিশ বাংলায়। এছাড়াও মাঝে মাঝে লিখেন BdFISH Feature এ। এছাড়া ছবি তোলাতেও তার নেশা রয়েছে যা প্রকাশিত হয় বিডিফিশ গ্যালারিতে

Leave a Reply