উ | বাংলা | স্বরবর্ণ

উভচর প্রাণী

জীবনচক্র সম্পন্ন করার জন্য যারা লার্ভা দশা জলীয় পরিবেশে এবং পূর্ণাঙ্গ দশা স্থলে কাটায় তাদেরকে উভচর প্রাণী (Amphibians, singular- Amphibian) বলে।

উভচর প্রাণীর অন্যতম বৈশিষ্ট্য হচ্ছে এরা হিমশোণিত অর্থাৎ শীতল রক্ত বিশিষ্ট (cold-blooded or ectothermic) প্রাণী, এদের ত্বক আর্দ্র, পিচ্ছিল এবং নগ্ন অর্থাৎ আঁইশহীন (scale-less), চতুষ্পদী, মাংসাশী, অণ্ডজ, লার্ভা দশায় ফুলকা এবং পূর্ণাঙ্গ দশায় ফুসফুস ও ত্বকের মাধ্যমে পরিবেশ থেকে অক্সিজেন গ্রহণ ও কার্বনডাই-অক্সাইড ত্যাগ করে।

সাধারণত এরা ফুসফুসের পাশাপাশি ত্বকের সাহায্যেও শ্বসনকার্য সম্পন্ন করতে পারে এবং পরিণত প্রাণীরা স্থলচর বা বৃক্ষবাসী হলেও প্রজননের জন্য এদের জলীয় পরিবেশে অবস্থান করতে হয়।

উদাহরণ- বিভিন্ন ধরণের ব্যাঙ, ইকথাওফিস (Ichthyophis), সাইরেন (Siren) বা মাড-ইল (Mud-eel) ইত্যাদি।

এরা যে দলের অন্তর্ভূক্ত সেই দলকে বলে উভচর (Amphibia)। দলটি মেরুদণ্ডীর অন্তর্ভূক্ত।

 

Amphibians:

Amphibians (singular: amphibian) are cold-blooded vertebrates (usually tetrapod/four-footed, carnivorous and oviparous) which young are commonly under go metamorphosis from water-breathing larva with gills to an air-breathing adult with lungs.

They use their soft, moist, glandular scale-less skin as an accessory respiratory organ. Usually they living on land or terrestrial plants but breeding in water.

Examples: Frogs, Toads, Ichthyophis, Siren or mud eel etc.

The group (Class) of vertebrates that includes amphibians (singular: amphibian) is called as Amphibia.

The word Amphibia consists of Greek word “amphi” meaning “on both side” and “bios” meaning life.


Are you satisfied to visit this page? If YES, Please SHARE with your friends

Visited 257 times, 1 visits today | Have any fisheries relevant question?

Visitors' Opinions

Leave a Reply